Międzyobszarowiec i jego plan zajęć

Jak pisałam w poprzednim poście, studenci wybierający MISH-S na UMK mają całkowitą dowolność w układaniu planu zajęć, co jest ogromną zaletą kierunku, ale sprawiającą też niemało kłopotów. Planem zająć należy zacząć się przejmować najwcześniej pod koniec września – rejestracja dla pierwszego roku i tak odbywa się na początku października. 

Układanie planu – co i gdzie?

  • USOS, czyli Uczelniany System Obsługi Studenta. Znajdziesz go tutaj oraz na stronie każdego instytutu i katedry, w zakładce „Studenci”.
  • Zarejestrować się poprzez USOS możesz tylko na te zajęcia, do których masz dostęp.
  • Jeśli nie ma dostępu do przedmiotów, do których dostęp powinien być, warto napisać maila do Pani z Dziekanatu z prośbą o udostępnienie kierunku.
  • Gdyby mail nie podziałał – przypadek Wydziału Nauk Pedagogicznych – należy spisać sobie nazwy przedmiotów i numery grup – dla pewności też godziny zajęć i iść z karteczką do Pani z Dziekanatu lub Pani od USOS-a. Jeśli zażąda podania – trzeba je wydrukować lub napisać i udać się do prowadzącego zajęcia po podpis i z taką karteczką do niej wrócić.
  • Warto porównać to, co jest w USOS-ie z planem na stronie instytutu, wydziału lub katedry – USOS czasem podaje złe godziny zajęć.
  • Istnieje możliwość pozbycia się z USOS-a przedmiotów, które nie są wpisane w ZPS – za pośrednictwem podania o wypisanie się z zajęć z powodu nieuczestniczenia w nich.

Przed rozpoczęciem układania planu zajęć warto sprawdzić trzy rzeczy:

  1. Aktualne minimum programowe – aby nie zapisać się na ciężkie, zupełnie niepotrzebne i nieciekawe przedmioty, np. na legendarną socjologię religii.
  2. Miejsce odbywania się zajęć na  i czas, jaki zajmuje przemieszczenie się z jednego budynku do drugiego. To, że kierunek podlega Wydziałowi Filologicznemu nie oznacza, że studenci mają ćwiczenia i wykłady w Collegium Maius (Fosa Staromiejska) – większość filologii obcych mieści się w Collegium Humanisticum (Bojarskiego). Zajęcia dla jednego kierunku na ogół odbywają się w jednym budynku, choć zdarzają się wyjątki.
  3. Kto zajmuje się systemem USOS i dopisywaniem do grup zajęciowych na danym wydziale.

Główne strategie

  1. Dobór do minimum programowego: student najpierw dopisuje się na zajęcia na kierunku – minimum, następnie w sposób świadomy bądź losowy wybiera inne przedmioty.
  2. Łączenie upatrzonych wcześniej przedmiotów: student najpierw spośród całej dostępnej oferty wybiera to, na co chce uczęszczać, następnie próbuje tak dopasować zajęcia, aby móc na wszystko chodzić.
  3. Dwukierunkowa: połączenie dwóch powyższych. Student chce zrealizować dwa minima programowe i nic ponadto w programie trzyletnim, więc dopasowuje jeden kierunek do drugiego. 

Przydatne informacje

  • Nazwa przedmiotu jest nieważna, efekty nauczania i punktacja ECTS – tak. Międzyobszarowiec z polonistyki może zaliczać przedmioty na komparatystyce – nawet jeśli inaczej się nazywają, jeśli mają te same efekty kształcenia, które są wyszczególnione w opisie przedmiotu w systemie USOS. Takie sytuacja warto konsultować z przedstawicielami rady programowej, zapobiegawczo.
  • Obecność na wykładach jest nieobowiązkowa, chyba że prowadzący twierdzi inaczej.
  • Część pracowników naukowych jest bardzo wyrozumiała i pozwala spóźniać się na zajęcia, wychodzić z nich wcześniej lub zaliczać w innej formie niż reszta grupy. Warto zapytać prowadzącego zajęcia, czy nie uczyni wyjątku dla wielokierunkowca.
  • Przypominam o dowolności terminu realizowania zajęć z minimum. Jeśli przedmiot z pierwszego roku kierunku-minimum koliduje z czymś ciekawszym, można zaliczyć go na drugim roku.
  • Minimum programowe: student jest rozliczany nie z kierunków, na których realizował zajęcia, tylko z przedmiotów, które zrealizował. W praktyce oznacza to, że międzyobszarowiec z lingwistyki stosowanej francusko-hiszpańskiej PNJF może realizować na romanistyce, zaś PNJH na lingwistyce stosowanej włosko-hiszpańskiej, o ile punktacja ECTS się zgadza (na ogół się zgadza – praktyczna nauka języka to praktyczna nauka języka, prowadzona jest tak samo w obrębie jednego instytutu, ale: system oceniania z  PNJA różni się od systemu oceniania z PNJW, toteż jeśli usłyszysz, że angliści muszą zaliczać jakieś dodatkowe rzeczy przed dopuszczeniem do egzaminu z PNJA w czerwcu, a italianistom wystarczą zaliczone kolokwia, nie zważaj na to i słuchaj ludzi z kierunku). 
  • To, że w systemie nie ma miejsc w danej grupie, nie oznacza, że międzyobszarowiec nie może się do niej dopisać. Warto iść do prowadzącego i zapytać o możliwość bycia nadprogramowym studentem.
  • Powyższy punkt dotyczy również przedmiotów, na przykład wykładów ogólnouniwersyteckich.
  • W przypadku bloków, takich jak praktyczna nauka języka x, można być oficjalnie zapisanym do jednej grupy, zaś na część zajęć chodzić z drugą grupą – jeśli prowadzący wyrazi zgodę. Gdyby nie wyraził, pielgrzymka do kierownika katedry zazwyczaj okazuje się dobrym rozwiązaniem. 

Zobacz też: Student UMK kontra biurokracja. Do kogo, gdzie i jakie podanie zanieśćopisałam tam wygląd, cel i adresatów poszczególnych podań.

Reklamy

5 uwag do wpisu “Międzyobszarowiec i jego plan zajęć

    • Dwukierunkowcom zazwyczaj przyznają, bo oni mają jeszcze gorzej niż my, nie mają naszych benefitów i muszą realizować cały program obu kierunków. Nie słyszałam, żeby komukolwiek odmówiono. Przynajmniej na UMK.

      Lubię to

      • Na UWr odmawiano, ale mam na szczęście jeszcze inne argumenty (koło naukowe, staż), więc mam nadzieję, że mogę spać spokojnie 😀

        Lubię to

  1. Pingback: O blogu | C'era una prospettiva

  2. Pingback: MISH-S kontra USOS | C'era una prospettiva

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s